Active Sailing Nordic

Om ASN

Vi driver kappseglingsprojekt med Limhamn som bas. Vi tävlar mestadels i Skandinavian och dess grannländer men även i sydeuropa. Här på bloggen finner ni senaste information om våra aktiviteter. Mer ingående om vår verksamhet finns på www.kracer.org.

Besök våra samarbetspartner:
Seldenmast, Nexus, Gill, Yachteq, Climat80 AB, BASTEC, Gransegel, Marincenter Syd, Liros och TV4

Fyrtorn-2-Handed

ResultatPosted by Anders Hansen 2011-07-04 00:06:17

Årets upplaga av Fyrtornsrundan blev en hård segling.
Banan blev styrbordsvarv så starten gick söderut. Första rundning blev Trindelrännan under Öresundsbron. Vi hade västlig vind så vi hade lite släck i skoten.
Seglingen startar med jaktstart och båtarna strax före oss var X-37 som startat 17 min innan och Kjell Widmarks First 35 som startade 10 min innan.
Vid passagen under bron hade vi seglat in 2 minuter på dom. Nästa märke var Höllvikens Fyr, det blev en öppnare bog så vi hissade vår Gamma. Kjell försökte segla spinnaker men klarade inte att hålla upp till märket.
Vinden hade ökat till ca. 8 m/s och vi valde att ta ett rev i storen innan rundningen av Höllvikens Fyr. Vid rundningen hade vi seglat in ytterligare 2 minuter på framförvarande båtar. Det var nu kryss till Drogdens fyr.
Bakomvarande båt var X-35an Yxi som redan hade halkat efter rejält från 11 minuter till över 20. Vi höll avståndet till framförvarande båtar på kryssen till Drogden. Efter rundningen var det dikt norrut mot Norderöse och sedan vidare till Nivå.
Vinden var byig 6-12 m/s och vred sakta mot NV. Vi hade bra fart i båten och jobbade aktivt med trimmet hela tiden i den väldigt byiga vinden.

I Nivå var det pitstop, vi gick i mål på en 4e plats 20 sek efter 3an på beräknad tid. I Nivå stod vinden i VNV 2-6 m/s. Väderprognosen för resterande del av tävlingen var ökande vind 10-13 NV tillsammans med ihållande kraftigt regn.

Vi startade 00:18 efter tre timmars paus med mat, lite vila och förberedande för kommande banben. Vi startade 4 minuter efter Kjell i sin First 35. Vi seglade med full stor och Gamma, efter 10minuters segling var vi ikapp Kjell. Strax därefter ökade vinden igen och det fick bli fock istället.
Vid Kronborgs slott blev det ren kryss 7-10 m/s NV mot yttre märket på trafiksepareringen W1. Vi låg och kryssade mellan separeringen och djupkurvorna inne vid land. Den 5 Nm långa kryssen gick bra, vi överlevde med full stor men hade den varit längre hade vi tagit ett rev. Två stopp i stagvänding och att vi förseglade oss något gjorde att vi precis halkade efter Kjell igen.
Nästa bog var en halvvind över sundet till Svinbådans Fyr. På den bogen seglade vi ikapp Kjell igen och var hack i häl vid rundningen.

Nu väntade en ultraplattläns ner till Helsingborg. Vid Helsingborg blev det lite skärning igen. Vi försökte gippa direkt efter Svinbådan men det var omöjligt, för mycket tryck, kovändning var enda alternativet. Det blev ett par kovändningar ner till Helsingborg. Segelsättningen var storsegel fock i lovart. Vi kunde inte köra gennaker pga. Att vi behövde gippa hela tiden. Det räcker inte med fyra armar när både gennaker, stor och det skall fixas med backstag samt styra i gippen.
Nere vid Helsingborg rullade vi ut Gamman. Nu hade vi bra skärning till waypointen utanför grundflaket vid Landskrona. Vinden ökade hela tiden tillsammans med regnet. Tyvärr hade Kjell dragit iväg en bit med sin spinnaker som han hade haft uppe sedan Svinbådan. Det verkar lättare när man bara kan slänggippa…

Vi hade bra fart i båten nu och seglade om många båtar och Kjell blev större igen. När vi passerat ven och grunden i lä var det dags att falla av till plattläns igen. Vi gick så lågt det gick med Gamman. Det blåste nära 15 m/s nu. Vi började fundera på hur vi skulle göra för att gippa (kovända) in i Lommabukten och målet i Lomma. Vi ressonerade om vi skulle ta ett eller två rev i storen och sedan hissa focken samt rulla in gamman och sedan snurra runt. I samma ögonblick som vi sa två rev blåste det 19 m/s och vi rusade fram på vattnet som skjuten ur en kanon. Sikten var obefintlig pga. det kraftiga regnet. Nu fick vi bråttom det handlade primärt att minska segelyta innan vi välter.

Tobbe styrde och drog slacket på fockfallet och jag jobbade på fördäck med att mata in focken i profilen och hissa på masten. Det var en jäkligt jobbig tung hissning eftersom vi seglade så platt som möjligt för att inte skära då fladdrade focken framåt. När focken satt rullade vi in gamman sen var det dags för storen. Vi hade bestämt oss för att ta ner den och sedan gippa med endast fock, det blåste nästan 20 m/s så det var inte läge för några risker.
Vårt storsegel sitter med travare och vagnar i rännan utan nedre stopp vilket gör att vid nedtagning så är storen helt lös förutom underliket. Så det gällde att hålla i grejorna när den kom ner annars hade vi fått 80 kvadratmeter storsegel i vattnet. Tobbe styrde och släppte fall och jag slet vid masten. Vi tog ned storen i etapper vid varje rev (3st) surrade vi förliket runt masten med sajsingar sedan surrade vi vagnarna intill masten så att förliket var fixerat så det inte kunde fladdra iväg. Vi tajtade även revlinorna i akterliket för att samla in det mesta av undre delen av storen. Efter det så kunde vi skota in bommen och beslå resten av seglet. När hela operationen var klar gippade vi med focken in mot målet. Tyvärr tappade vi en del på denna manöver men det handlade om vår egen och båtens säkerhet.

På bogen in mot målet loggade vi 12 knop på bara focken. Vi gick i mål ca halv åtta på morgonen efter 13 timmar och 16 minuters segling på den 95 Nm långa banan. Vi placerade oss på en 6 plats totalt trots den besvärliga länsen på 35 Nm som vi inte kunde köra ordentligt. Vi var väldigt trötta när vi kom in i hamnen och konstaterade att vår båt är en riktig utmaning i hårt väder när man seglar shorthand, men vi hade väldigt kul.

• Comments(0)//blogg.activesailing.org/#post55

Line Honours!

ResultatPosted by Anders Hansen 2010-09-01 21:00:44

Kracer Sailingteam Sweden tar Line Honours på Saltholm Runt!

Tvåa i klass och totalt och därmed VINNARE av stora klassen i
ÖRESUND SRS CUP 2010!

Prognosen lovade stabilt 5-10 m/s NV, det blev det INTE!
När vi gick ut blåste det 15 knop och riktningen var NV precis som väderinstituten hade lovat. Vi inledde med en kort kryss för att kalibrera vindinstrumenten och komma igång. Strömmen var svagt nordgående. Vi hade bra tryck i båten och såg fram emot racet.

Banan 25 M lång startade utanför Limhamn och första märket att runda var Malmö hamns angöring Malmö Red.
Vi startade i tredje start.
De två första starterna hade bra tryck i vinden men när det var dags för vår start mojnade det till 2 m/s. Det var nu kryss till första märket.
Vår start blev lite sisådär... Det var en övertygande babordsfördel på linjen och vi var på rätt sida och det var de flesta andra också. Det var några som kom för styrbords halsar längs linjen medan resten av oss laddade för babord. Det blev trångt och vi höll på att bli låsta och fick falla akter om några och hamnade i andra led.

Direkt efter start slog vi oss fria för att få fri vind. Det gick trögt, vi hade fel fock uppe, eftersom det stod en hårdare vind strax innan start hade vi vår medel heavy D4-fock uppe. Men nu var det utan tvekan lätt vind. Vi slog tillbaka och förberedde ett byte till vår lättvindsfock. När vi närmade oss ön utanför Limhamn slog vi igen och hissade vår lättvinds panel-fock i den lediga rännan och slog tillbaka direkt när den var hissad och plockade heavy-focken. Nu blev det fart i båten igen och vi hade överlägsen fart och höjd.

Halvvägs till Malmö Red. rullade ett svart moln in och det började regna, i lovart ökade vinden igen och det såg ut som att detta var vinden som vi skulle ha mot nästa märke som var Flakfort. Vi bytade åter till vår heavy fock och seglade nu med hög fart mot märket. Det hade öppnat upp en del och vinden var åter NV. Vi gjorde en tajt rundning tillsammans med Seaquest 36an från Höllviken.
Kryssen mot Flakfort blev skiftande. Efter en tredjedel av kryssen mojnade vinden kraftigt igen och det var dags för fockbyte igen. Samma resultat, fart och höjd kom direkt efter bytet. Vi låg och slogs med Seaquest 36an hela vägen till Flakfort. Det var väldigt avgörande att slå på vindskiften och hamna på rätt sida av molnen. Vinden var nu svag och när vi närmade oss Flakfort var den obefintlig! Vi hade ca 100 meter till Seaquesten och vi turades om med att leda med 100 meter.
En svag bris tog oss närmre fortet, gänget i Seaquesten fick vinden först. Dom hade sin Code-0a uppe och vi rullade också ut våran. Dom hade nu utökat försprånget och låg vid Flakfort i bleke. 200-300 meter väster om fortet låg vinden ca 6 m/s. Seaquesten fick vinden först och for iväg mot nästa märke, Smågrundene. Något senare fick även vi vinden och gjorde ca 10 knop med Code-0 uppe.
Vid Smågrundene var det ytterligare fallning och dags att hissa gennaker. Seaquesten hade uppenbara problem med hiss och att bära seglet. Det kom byar på ca 10 m/s hela tiden. Vi hissade vår fractionsgennaker och jagade vår konkurent. Seaquest 36an och vi var ensamma de andra båtarna var långt efter.

Nästa rundningsmärke var västmärket SV om pepparholmen YBY. Där blev det plattläns, vi hade tagit in lite på Seaquesten på förra benet men nu när det var plattläns gick dom bra med sin stora gennaker. Vi vågade inte hissa vår topphissade på 200 kvm pga. vindbyarna på 8-10 m/s, vi var rädda om masten. Märket som stod på tur var Fyr nr.16 i Flintrännan. När vi kommit halvvägs til fyren så hade vinden mojnat så pass mycket att vi kunde hissa vår topphissade gennaker utan att riskera masten. Vid fyren blev det lovning, vi behöll gennakern uppe och skar med god fart mot bron. Vi såg att Seaquesten fick det brantare fram emot bron men trixade sig igenom bron med gennakern uppe. När vi kom fram var det riktigt brant så vi valde att plocka gennakern och segla igenom med fock och stor istället.
Efter bron mötte vi ett stort område med bleke och längst bort mitt i bleket låg målet. För Seaquesten motade vinden så de kunde inte sträcka målet och var tvungna till att plocka gennakern och hamnade inne vid land en bra bit söder om målet i bleket. Vi seglade med vår Code-0a och letade vindstråk som skulle ta oss till mål. Nu seglade vi om Seaquesten på målrakan in emot mål och tog skottet. Cirka en minut senare kom Seaquesten imål.

Försprånget räckte inte till en förstaplats men det blev en 2 plats i klass och totalt.
För fullständig resultatlista se Malmö Segelsällskaps hemsida www.mss.m.se.

Besättningsarbetet är homogent, teamet jobbar hela tiden framåt. En verklig superinsats gjorde Kaj och Anders på fördäck som fick bekänna färg i och med de många bytena i seglingen.

Vindprognosen för seglingen borde varit alla vindriktningar 0-10 m/s eller som Dansken skulle sagt "let til frisk fra forskelige riktningar".

ÖRESUND SRS CUP 2010
I helgen avgjordes också Öresund SRS Cup där Saltholm Runt ingår som sista segling i serien.
I cupen ingår North Sails Trim Cup, Kullaseglingen, Ven Runt och Saltholm Runt.
Vi deltog inte på Kullaseglingen men vann cupen i stora klassen med serien 2:a,1:a och 2:a före Göran Wiking X119, Lomma och Kjell Widmark First 35, Helsingborg.
Vi är glada för segern i cupen och att vår utveckling av båten ger resultat.

Resultatlista för övriga klasser hittar man på www.sksf.nu.

Besättningen på Saltholm Runt var:

Kaj Kulstad, Fördäck
Anders Ersson, Mastman
Anders Hansen, Rorsman, Skeppare

Nästa träningspass är på torsdag.
Nästa race är Bådnyt Sailors Cup i Bröndby, Danmark den 11/9.

• Comments(0)//blogg.activesailing.org/#post45

KRACKEMUT VINNARE PÅ CLASSIC FYN RUNDT 2010

ResultatPosted by Anders Hansen 2010-06-07 11:19:34

Tack vare fantastiskt besättningsarbete seglade vi in på en första plats på Classic Fyn Rundt.

Vi var med från start till mål och behöll skärpan under hela seglingen tack vare fungerande vaktschema, mathållning och supertänd besättning. Det tog 29 timmar och 40 minuter.

Vi gick i mål ca 6 timmar före nästa båt i vår klass.

• Comments(0)//blogg.activesailing.org/#post41

North Sails Trim Cup

ResultatPosted by Anders Hansen 2010-05-06 22:24:42

NS Trim Cup avgjort.

Kappseglingen skedde i fantastiskt propagandaväder.
Tre seglingar blev det på korta kryss/läns-banor.

Första seglingen i svag nordlig vind och resterande två runt 6 m/s NV.

Vi hade bra båtfart och seglade bra på de korta banorna

Vi seglade in en 2:a plats vilket vi är väldigt nöjda med.
Vi ser med spänning fram emot kommande regattor.